The most important geometric motifs in mosques of the city of Sana'a during centuries 11-12 A.H /17-18 A.D

نوع المستند : الدراسات التاریخیة والأثریة والتراثیة

المؤلفون

1 أستاذ التعليم العالي، کلية الآداب والعلوم الإنسانية بالمحمدية، جامعة الحسن الثاني بالدار البيضاء، المملکة المغربية.

2 مدرس الآثار الإسلامية، کلية التربية والآداب والعلوم بمحافظة مأرب، جامعة صنعاء، الجمهورية اليمنية.

10.12816/0055857

المستخلص

Yemen, like other countries of the Islamic world, has seen a big boom for the Arts architectural and decoration evidenced by the remainings that spread in most Yemeni cities dating back to different periods of time, It was assisted by its heritage of civilization, as the old Yemeni artist has own creations in architecture and related Fine Arts as Sculpture, Painting and engraving. All architectural installations, especially the mosques, in Yemen replete with crowd of stucco, wood and stone decoration, Which is clear evidence of the high skill in the art of decoration, Where these materials were used on a large scale in construction and carpentry works during the Islamic era, on which all sorts of Islamic decoration has been carried out, and geometric decoration comes in the forefront.We will try in this research to review some of the most important geometric decorations carried out on the mosques of centuries (11-12 A.H / 17-18 A.D) in Sana'a, and to know the basic units of its, the kind of materials on which it implemented , the methods of implementation and the first beginnings of its appearance. Eleven Mosques are the number of targeted mosques, four of which (Bakeereya, Talha, Al- Galaa and Al-Elmi Mosque)were built in the century (11 A.H / 17 A.D), and another seven (Al-Haimi, Noseer, the Dome of the Mehdi Abbas, Taqwaa, Muammar, AL-Radwan Mosque and Faye Mosques) were built in the century (12 A.H / 18 A.D).
 
 
Citation:
Hassan Amili, Salem Hashem, “The most important geometric motifs in mosques of the city of Sana'a during centuries (11-12 A.H / 17-18 A.D)”.- Historical kan Periodical. - Vol. (12) Issue (45); September 2019. Pp. 195– 201.
 

نقاط رئيسية

الیمن کغیرها من بلدان العالم الإسلامی شهدت ازدهارًا کبیرًا للفنون المعماریة والزخرفیة بدلیل الآثار الباقیة التی تنتشر فی أغلب المدن الیمنیة التی یعود تأریخها إلى فترات زمنیة مختلفة، وقد ساعدها على ذلک میراثها الحضاری، إذ کان للفنان الیمنی القدیم إبداعاته فی فن العمارة وما یتصل بها من فنون تشکیلیة کالنحت والرسم والنقش. وتزخر جمیع المنشآت المعماریة فی الیمن، وخاصةً المساجد بحشد من الزخارف الجصیة والخشبیة والحجریة التی تُعَدّ دلیل واضح على المهارة الفائقة فی فن الزخرفة، حیث جرى استخدام تلک المواد على نطاق واسع فی أعمال البناء والنجارة خلال العصر الإسلامی، ونفذت علیها کل أنواع الزخارف الإسلامیة وتأتی فی مقدمتها الزخرفة الهندسیة. وسنحاول فی هذا البحث استعراض بعض أهم الزخارف الهندسیة التی نفذت على مساجد القرنین (11 – 12ه/ 17 – 18م) بمدینة صنعاء، ومعرفة الوحدات الأساسیة لها ونوع المواد المنفذة علیها وطرق تنفیذها والبدایات الأولى لظهورها. ویبلغ عدد المساجد المستهدفة أحد عشر مسجدًا أربعةً منها (مسجد قبة البکیریة، مسجد قبة طلحة، مسجد الجلاء، مسجد العلمی) شیدت فی القرن (11هـ/ 17م)، وسبعةً أخرى (مسجد الحیمی، مسجد نصیر، مسجد قبة المهدی عباس، مسجد التقوى، مسجد النور، مسجد معمر، مسجد الرضوان، مسجد فایع) شیدت فی القرن (12هـ /18م).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية