Peaceful co-existence between Muslims and Christians in Jerusalem 1917-1948

نوع المستند : الدراسات التاریخیة والأثریة والتراثیة

المؤلف

مدير مرکز التأريخ والتوثيق الفلسطيني في غزة - فلسطين.

10.12816/0055415

المستخلص

Jerusalem is a model of pluralism and coexistence among different religions and sects, in accordance with the rule of justice, tolerance and mutual respect. The Muslim-Christian coexistence in Jerusalem is a cultural phenomenon that must be studied carefully in order to benefit from this experience by learning the forms of that tolerance by identifying its causes and effects in the reality of the people and the reality of the Holy City. , And then as a role model in the world. Therefore, the objectives of this research are to determine the concept of peaceful coexistence and Delilah in the Holy Quran and Sunnah, and to highlight aspects of coexistence (religious, social, cultural and political) between Muslims and Christians in Jerusalem between 1917-1948. In his study, the researcher adopted the historical and descriptive approach, and resorted to the scientific interview to enrich. The study is divided into four sections: peaceful coexistence in the Qur'an and Sunnah, religious coexistence between Muslims and Christians, social and cultural coexistence between Muslims and Christians, and political coexistence between Muslims and Christians. The study found that Muslims and Christians in Jerusalem provided an excellent example of coexistence and tolerance, and succeeded in promoting the values of understanding and partnership, despite the political upheavals experienced by the city during the British mandate, and the consequent difficult effects on various areas of life.
Citation:
Ibrahim S. Alzaeem, “Peaceful co-existence between Muslims and Christians in Jerusalem 1917-1948”.- Historical kan Periodical. - Vol. (12) Issue (44); June 2019. Pp. 261 – 270.

نقاط رئيسية

تتمتع القدس بمکانة عظیمة عند أهل الشرائع السماویة، فهی تحوی آثارًا لموسى وعیسى ومحمد -علیهم الصلاة والسلام-، مما أهل هذه المدینة أن تلعب دورًا حضاریًا، وتکون مرکزًا للاستقرار والتعایش بین الدیانات الثلاث فی کنف الإسلام، وفق قاعدة العدل والتسامح والاحترام المتبادل. ولقد بدأت العلاقة بین المسلمین والمسیحیین منذ الفتح الإسلامی للمدینة، ثم ازداد التقارب بین أتباع الدیانتین، منذ أن بدأ المشروع الصهیونی فی فلسطین، فظلت حالة التوافق والتعایش قائمة، سواء أکان المسیحیون هم الأکثریة، کما کان بعد الفتح الإسلامی للمدینة، أو کان المسلمون هم الأکثریة، وذلک فی الفترات اللاحقة. ویُعَدّ التعایش بین المسلمین والمسیحیین فی القدس، ظاهرة ثقافیة یجب دراستها بعنایة من أجل الاستفادة من هذه التجربة من خلال تعلم أشکال هذا التسامح، وتحدید أسبابه وآثاره فی واقع الناس وواقع المدینة المقدسة، ثم کنموذج یحتذى به فی العالم. لذلک فإن أهداف هذا البحث تتمثل فی: تحدید مفهوم التعایش السلمی وأدلته فی القرآن والسنة، وتسلیط الضوء على جوانب التعایش (الدینی والاجتماعی والثقافی والسیاسی) بین المسلمین والمسیحیین فی القدس بین 1917-1948. اعتمد الباحث على المنهج التاریخی والوصفی، ولجأ إلى المقابلة العلمیة لإثراء الدراسة. تنقسم الدراسة إلى أربعة أقسام: التعایش السلمی فی القرآن والسنة، والتعایش الدینی بین المسلمین والمسیحیین، والتعایش الاجتماعی والثقافی بین المسلمین والمسیحیین، والتعایش السیاسی بین المسلمین والمسیحیین. وجدت الدراسة أن المسلمین والمسیحیین فی القدس قدموا مثالاً ممتازًا للتعایش والتسامح، ونجحوا فی تعزیز قیم التفاهم والشراکة، على الرغم من الاضطرابات السیاسیة التی مرت بها المدینة خلال الانتداب البریطانی، وما ترتب علیها من آثار صعبة على مختلف المجالات الحیاتیة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية